Wat gebeurt er als je in een gesprek zit waarin beide partijen hun gelijk willen halen?
Dat hebben we allemaal kunnen zien in het veelbesproken interview met burgemeester Femke Halsema in het tv-programma Op1. Zij zat aan tafel naar aanleiding van de protesten op het Damplein tegen racisme en het racistische politiegeweld in de VS.
Wat zien we in het interview?
Er worden talloze sturende vragen gesteld. Continu herhaling van dezelfde argumenten. De temperatuur loopt hoog op en slaat de pan uit. Femke schiet in de overtuigingsmodus. Er wordt niet geluisterd; aan beide kanten niet. De emotie loopt op. In de vragen die gesteld worden hoor je impliciet (persoonlijke) verwijten richting Halsema. Er is eigenlijk maar één ‘goed’ antwoord, in de ogen van de journalisten, maar dat is het antwoord dat Femke Halsema niet wil (kan) geven.
Achteraf is het altijd makkelijker praten over wat goed of fout was. Wat wel blijkt uit dit interview is dat het bijzonder lastig is om de juiste communicatie in te zetten als de ander vindt dat jij fout hebt gehandeld. En dat terwijl jij van mening bent dat je alles hebt gedaan wat in je macht stond. Zo blijkt.
Wat had Femke Halsema beter wél kunnen zeggen?
Je natuurlijke instinct wanneer je geprovoceerd wordt (bijvoorbeeld door de sturende vragen hier in het interview) is in de verdediging schieten, je argumenten en je standpunt blijven herhalen. Echter heeft het weinig zijn om jezelf te verdedigen als de ander wil dat jij je fout gaat bekennen. Beide partijen willen ruimte innemen met hun argumenten. Deze zogenaamde ‘duwenergie’ bestrijden met duwenergie eindigt in een eindeloze discussie die vaak op niets uitloopt en vooral zorgt voor irritatie bij beide partijen. De interviewers ‘duwen’ op Femke Halsema, en zij wil automatisch tegengas geven.
Het is heel moeilijk als de druk hoog is je natuurlijke instinct te onderdrukken. Wat je juist kunt doen in deze in deze situatie is de ander ruimte geven. Hem of haar aanhoren en betrekken. Ofwel ‘trekenergie’ inzetten. Zo kun je het gesprek de-escaleren (de emotie er uit halen) om vervolgens weer rationeel met elkaar in gesprek te gaan.
3 manieren waarop jij de gesprekstemperatuur kunt verlagen
[Lees meer…] Bron: Bureau Zuidema